HTML

Fából vasparipa:

"Ebből se' lesz már autó!" - avagy két autószerető veterános kalandjai rétegelt lemezek, bükkfadeszkák, duroplaszt elemek és némi fém halmazában.

Friss topikok

  • geegee: köcsög blogmotor meg internal szerver (t)error... :( (2010.12.29. 15:39) Az első P70-esem

2010.12.23. 11:35 Tiberius

De mi is az a P70-es?

Természetesen én sem szeretem, ha olyan dolgokról mondanak okosakat, amit látszólag ismerünk, de konkrétan fogalmunk sincs róla, hogy mi is az.

 

A P70 kifejezést az informatikus betáblázza a laptopalkatrészekhez vagy tonerekhez, a veteránbörzéken forgolódó átlagember felismerni véli, mint a Pannónia egyik típusát, annak, aki a 60-as években szerzett jogosítványt, feldereng valami a 33-as keverékről és a Duroplastról; végül, a Trabant témában járatos szakértőknek pedig bevillanhat,  hogy valamilyen ősállatról van szó. Vagyis, legjobb esetben is annyit tudunk róla, hogy kereke van és benzin kell bele.

 

Nincs ezen mit szégyellni, a nemtudásnak az az oka, hogy ez a jármű meglehetősen ritkán fordult elő kis hazánkban még a cocializmus építésének idején is. A gyárban 1955 és 1959 között összesen 36.786 db-ot készítettek, amiből a KSH évkönyvei szerint 410 db került az országba. Ezek azonban elég hamar kikoptak, a nem megfelelő alkatrészellátás miatt, de voltak olyan példányok is, amik használatban elég szép kort értek meg.

 

De akkor miért kellett ilyen járművet gyártani?

 

A második világháború után a (kelet)német ipar súlyos nyersanyaghiánnyal küzdött, a nehézipar túlnyomó része a vasfüggöny másik felén maradt. A mobilizációs törekvések viszont a keleti részen is népautót kívántak, aminél a legegyszerűbb volt a háború előtti gyökerekhez és az autógyárak megmaradt infrastruktúrájához visszanyúlni. Így esett a választás a DKW-re,  amelynek F7 és F8 típusai szolgáltatták az alapot a jármű kialakításához. A szocialista blokkban ez már IFA F8 néven futott, de a konstrukció szinte azonos volt.

 


 

Így született döntés arról, hogy az új modellt az F8-as típus alvázát felhasználva, de új karosszéria kialakításával kell megtervezni. Ennek igazodnia kellett a kor költséglehetőségeihez, így maradtak a faváznál, amire Duroplast borítás került. Bár a P70-est népautónak szánták, a gyártás során csak a köztes megoldás (Zwischentyp) szerepét töltötte be. Vagyis, addig kellett valamilyen motorizációs megoldással szolgálnia, amíg meg nem jelennek a kiforrottabb és korszerűbb modellek, a Wartburg (1956) és a P50 (1957). Így a típus hiánypótló jellegű volt, gyártását az új modellek megjelenése és befutása idején be is szüntették.

 

komment

Címkék: trabant ddr ifa zwickau dkw f7 f8 p70 awz


süti beállítások módosítása